Tuesday, May 6, 2008

Kenaikan Harga Beras Vs Pesawah

Sebelum ini, tiada yang mahu mendengar pandangan pesawah terhadap harga padi yang dituai dan tiada yang memperdulikan nasib mereka.
Tetapi apabila harga beras melonjak naik dan bekalan semakin berkurangan yang disebabkan oleh peningkatan permintaan yang mendadak, semua orang mencari siapa yang akan menjadi kambing hitam untuk di persalahkan.
Menteri pengguna kata menteri pertanian punya hal, menteri pertanian kata, menteri pengguna punya masalah sebab beras yang ada dalam negara masih cukup dan bekalan beras masih ada 2 bulan lagi kalau pesawah berhenti menanam padi...
Pesawah mahukan harga padi dinaikan sehingga RM1000 setan dan subsidi ditingkatkan, harga racun dan baja di kawal pada harga terendah, jelapang padi diairi 2 kali setahun dan subsidi petrol / diesal diberikan sama rata diantara pesawah, petani dan nelayan dan mereka mahu dilayan sama seperti penanam kelapa sawit dan juga getah.
Sukar kepada kita untuk menunaikan segala permintaan dan harapan ini, tetapi perkara inilah yang menjadi modal pembangkang untuk menagih undi dari masyarakat, dan di samping itu menayangkan kelemahan agensi-agensi kerajaan yang terlibat.
Kesudahannya, yang mula akan balik asal.

No comments: