Monday, June 30, 2008

Soal Jawab Isu Semasa

S: Kenapa kerajaan membayar rebet cukai jalan melalui Pos Malaysia dan kenapa tidak melalui bank-bank yang telah sedia ada di Malaysia atau JPJ sendiri?
J: Kerajaan membayar rebet sebanyak RM 625.00 kepada setiap kenderaan yang mempunyai kurang dari 2000 cc dan motosikal sebanyak RM150.00 melalui Pos Malaysia kerana Pos Malaysia mempunyai jaringan komputer yang dihubung terus dengan JPJ, yang mana ia memudahkan masyarakat untuk menyemak status mereka. Selain itu, Pos Malaysia mempunyai cawangan di seluruh pelusuk ceruk tanah air, ini berbeza dengan Bank-Bank komersial yang lain, yang hanya tertumpu di kawasan bandar sahaja.
Masalah lain yang wujud adalah, bagi bank-bank komersial, mereka mengenakan bayaran pengurusan yang mana sudah tentu akan mengurangkan apa yang sepatutnya diperolehi oleh pengguna. Kerajaan juga boleh memilih untuk memberi tanggungjawab tersebut kepada para pegawai JPJ untuk menguruskan rebet tersebut, tetapi apabila dilihat peranan JPJ yang sudah sedia maklum mempunyai tugas yang banyak dan tidak mempunyai bidang kuasa untuk berbuat demikian maka tanggungjawab ini diserahkan kepada Pos Malaysia. Jika kerajaan berkeras untuk menyerahkan tanggungjawab ini kepada JPJ, maka JPJ terpaksa menyediakan counter baru, pegawai petugas baru, komputer baru, ruang pejabat baru, jawatan baru, kursus dan latihan kakitangan baru dan lain-lain keperluan yang mana akan menaikan kos pengurusan kerajaan (yang sepatutnya dikurangkan) dan jika ini berlaku maka, ia akan memakan masa yang panjang. Jika pemberian rebet ini tidak lagi dilaksanakan kerana penurunan harga minyak di pasaran antarabangsa, maka ke manakah para pekerja yang telah dilatih ini akan ditempatkan? sudah tentu pembaziran akan berlaku pada masa akan datang. Oleh itu, kerajaan telah bertindak bijak memilih Pos Malaysia untuk memikul tanggungjawab tersebut.
Kerajaan telah melihat permasalahan ini setelitinya sebelum ia dilaksanakan terutamanya dari segi hubungan yang sedia ada antara Pos Malaysia dan JPJ, kemampuan Pos Malaysia dari segi sistem penyampaian, infrastruktur, kakitangan, kemahiran pengurusan dan pengendalian jumlah wang yang banyak itu, maka Pos Malaysia adalah yang terbaik dan bukan kerana KJ (menantu Pak Lah) ada share dalam Pos Malaysia.Pada Kerajaan, keselesaan dan kemudahan masyarakat adalah yang paling diutamakan.

No comments: